Siirry suoraan sisältöön

Blogi

5 väitettä myynnistä

    Myynnin systemaattinen johtaminen

    Olen huomannut monen kuvittelevan myynnin olevan ad hoc -tunnejohtamista. Joskus sitäkin tarvitaan, mutta suurimmaksi osaksi myynti on systemaattista asiantuntijatyötä. Kokemukseni mukaan yrityksen strategiasta johdettu myyntistrategia antaa myynnille johdon toivoman suunnan. Kunnolla mietityt systemaattiset prosessit tehostavat toimintaa ja varmistavat asiakkaalle helpon ostamisen. Prosessien avulla koko organisaatio toimii yhteen, jolloin varmistetaan asiakkaiden tyytyväisyys ja pysyvyys.

    Lue lisää »5 väitettä myynnistä

    Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?

      Työvuosieni aikana olen ollut useassa järjestelmävaihtoprojektissa talouden puolella. On vaihdettu kirjanpitojärjestelmää, raportointiratkaisuja, suunnittelujärjestelmää. Usein talousjärjestelmien vaihto lähtee liikkeelle teknisistä lähtökohdista, ei siitä, miten hyvin kirjanpito palvelee tietotarvetta. Järjestelmävaihdot tarjoavatkin hyvän sauman pohtia millaista tietoa ja mitä raportteja, kenen tarpeisiin, järjestelmästä halutaan sekä sitä, miten sitä sitten päivitetään. 

      Lue lisää »Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?

      Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa

        Kokenut johtaja, Tiina Mellas, keskusteli johdon coachin, Minna Levanderin, kanssa johtajan työssään kohtaamista tuskan paikoista. Coachin tehtävänä ei ole antaa valmiita vastauksia ja ratkaisuja johtajan haasteisiin, vaan auttaa johtajaa itse oivaltamaan ja löytämään omat keinonsa päästä eteenpäin. Katsotaanpa millaisia tuskia johdon coach auttaa johtajaa ratkomaan.

        Lue lisää »Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa

        Kassavirta on kuningas

          4 syytä miksi kassavirtaa ilman muuta kannattaa seurata

          Kassavirtalaskelma on tärkeä työkalu jokaiselle yhtiölle – oli kyse sitten esim. kasvusta, kriisistä tai tulevista investoinneista ja liiketoimista. Talousjohtamisen asiantuntijamme, Management Consultant, Sami M. Tolonen suosittelee panostamaan sekä toteutuneen että tulevan kassavirran luotettavaan seurantaan ja analysointiin oikea-aikaisesti ja olennaisten henkilöiden toimesta.

          Lue lisää »Kassavirta on kuningas

          Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?

            Yrityksen kasvaessa kontaktipinta markkinoihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja ylipäätään yhteiskuntaan kasvaa. Omistajan ja johdon resurssit eivät tällöin välttämättä yksin riitä johtamaan yritystä ja organisaatiota ja samalla ottamaan huomioon ympärillä tapahtuvan muutoksen. Yksi keino korjata tilannetta ja tukea johtoa ja omistajaa on perustaa yritykselle osaava hallitus. Lisäksi hallituksen tarve lisääntyy murrosvaiheissa esimerkiksi sukupolven vaihdoksen aikana tai kun yritykselle palkataan ulkopuolinen toimitusjohtaja.

            Lue lisää »Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?

            Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin

              Voiko irtisanomista koskaan hoitaa hyvin?

              Pitkän johtaja- ja esihenkilökokemuksen omaava Senior Advisorimme Tiina Mellas kertoo omia kokemuksiaan ja mitä hän on oppinut hyvästä irtisanomisen tavasta ja yt:itten jälkihoidosta. Hän on omalla työurallaan ollut jokaisessa roolissa: irtisanojana, irtisanottavana sekä organisaatioon jäävänä.

              Lue lisää »Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin

              6 väitettä johtajuudesta

                Niinkuin minä sen näen

                Yli 40-vuotisen työurani ajalle, niin suomalaisissa kuin kansainvälisissäkin yrityksissä, mahtuu monia hyviä esihenkilöitä ja johtajia, joilta olen omaksunut tiedostaen tai tiedostamattani hyviä oppeja ja sopeuttanut ne sitten omaan arvomaailmaani. Ei ehkä voi sanoa, että olisin imenyt vain parhaat opit. Niin se harvoin menee, että voisi poimia vain parhaat käytännöt. Tuntemiltani johtajilta olen joka tapauksessa omaksunut asioita ja näin rakentanut oman tyylini johtaa niin asioita kuin ihmisiäkin. Tässä kirjoituksessa kerron siitä, mikä minun mielestäni tekee hyvän johtajan.

                Lue lisää »6 väitettä johtajuudesta

                Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä

                  Työntekijät ovat jokaisen työpaikan avainhenkilöitä – ilman työntekijöitä ei syntyisi tuottavaa työtä.  Työntekijäkokemus tulee olemaan yritysten ehdoton kilpailuetu tulevaisuudessa.  Sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät tulevat olemaan organisaatioiden menestystekijöiden ja kilpailuedun perusta.

                  Lue lisää »Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä

                  In House -valmentaja uudistumisen katalyyttinä

                    Miten osaan johtaa tiimini tavoitteisiin? Olenko tarpeeksi hyvä johtaja? Miten järjestän työni niin, että ehdin tehdä kaiken tarpeellisen työpäivän aikana? Muutos pelottaa, kuka auttaisi pohtimaan uhkia ja mahdollisuuksia? Kotona on vähän vaikeaa, miten järjestän elämäni niin, että jaksan olla tehokas töissä? Miten auttaisin alaisiani olemaan parhaita versioita itsestään?

                    Mikä ylläolevista pohdinnoista kuulostaa tutulta?

                    Lue lisää »In House -valmentaja uudistumisen katalyyttinä