Coach auttaa itsetuntemuksen kautta kohti haluttua muutosta

Terapeutit tykkäävät terapiasta, muut ihmiset välttämättä eivät. He haluavat vain päästä ulos vaikeasta tilanteesta. (Monte Bobele, Arnold Silve)

Terapiassa hoidetaan psyykkisiä vaikeuksia psykologisin menetelmin. Se on tärkeää ja jopa välttämätöntä sitä tarvitsevalle ihmiselle. Coachaaminen ei ole terapiaa. Se on valmennusta, jossa coach valmentaa asiakastaan pääsemään ulos vaikeasta tilanteesta ja etenemään kohti asiakkaan toivomaa tavoitetta.

Jatka lukemista ”Coach auttaa itsetuntemuksen kautta kohti haluttua muutosta”

5 väitettä myynnistä

Myynnin systemaattinen johtaminen

Olen huomannut monen kuvittelevan myynnin olevan ad hoc -tunnejohtamista. Joskus sitäkin tarvitaan, mutta suurimmaksi osaksi myynti on systemaattista asiantuntijatyötä. Kokemukseni mukaan yrityksen strategiasta johdettu myyntistrategia antaa myynnille johdon toivoman suunnan. Kunnolla mietityt systemaattiset prosessit tehostavat toimintaa ja varmistavat asiakkaalle helpon ostamisen. Prosessien avulla koko organisaatio toimii yhteen, jolloin varmistetaan asiakkaiden tyytyväisyys ja pysyvyys.

Jatka lukemista ”5 väitettä myynnistä”

Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?

Työvuosieni aikana olen ollut useassa järjestelmävaihtoprojektissa talouden puolella. On vaihdettu kirjanpitojärjestelmää, raportointiratkaisuja, suunnittelujärjestelmää. Usein talousjärjestelmien vaihto lähtee liikkeelle teknisistä lähtökohdista, ei siitä, miten hyvin kirjanpito palvelee tietotarvetta. Järjestelmävaihdot tarjoavatkin hyvän sauman pohtia millaista tietoa ja mitä raportteja, kenen tarpeisiin, järjestelmästä halutaan sekä sitä, miten sitä sitten päivitetään. 

Jatka lukemista ”Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?”

Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa

Kokenut johtaja, Tiina Mellas, keskusteli johdon coachin, Minna Levanderin, kanssa johtajan työssään kohtaamista tuskan paikoista. Coachin tehtävänä ei ole antaa valmiita vastauksia ja ratkaisuja johtajan haasteisiin, vaan auttaa johtajaa itse oivaltamaan ja löytämään omat keinonsa päästä eteenpäin. Katsotaanpa millaisia tuskia johdon coach auttaa johtajaa ratkomaan.

Jatka lukemista ”Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa”

Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline

Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen työkalu, joka auttaa strategian toimeenpanossa aina henkilökohtaiselle tasolle saakka. Säännöllisesti käydyissä kehityskeskusteluissa lähijohtaja saa myös erinomaisen käsityksen henkilöstön tilasta ja samalla koko johtamansa tiimin toiminnasta. Keskustelut eivät kuitenkaan ole hyödyllisiä vain johtajalle, vaan ne ovat ensiarvoisen tärkeitä palautteen antamisen ja saamisen foorumeita myös työntekijälle. Hyvin onnistuneessa kehityskeskustelussa työntekijän ammatti-identiteetti vahvistuu ja työssä kehittyminen mahdollistuu. Tavoitteena näillä keskusteluilla on tukea työntekijää olemaan paras mahdollinen versio itsestään sekä saada työ sujumaan yrityksen strategisten tavoitteiden suuntaisesti. Isossa kuvassa tavoitteena on saada organisaation tulos paranemaan.

Jatka lukemista ”Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline”

Kassavirta on kuningas

4 syytä miksi kassavirtaa ilman muuta kannattaa seurata

Kassavirtalaskelma on tärkeä työkalu jokaiselle yhtiölle – oli kyse sitten esim. kasvusta, kriisistä tai tulevista investoinneista ja liiketoimista. Talousjohtamisen asiantuntijamme, Management Consultant, Sami M. Tolonen suosittelee panostamaan sekä toteutuneen että tulevan kassavirran luotettavaan seurantaan ja analysointiin oikea-aikaisesti ja olennaisten henkilöiden toimesta.

Jatka lukemista ”Kassavirta on kuningas”

Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?

Yrityksen kasvaessa kontaktipinta markkinoihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja ylipäätään yhteiskuntaan kasvaa. Omistajan ja johdon resurssit eivät tällöin välttämättä yksin riitä johtamaan yritystä ja organisaatiota ja samalla ottamaan huomioon ympärillä tapahtuvan muutoksen. Yksi keino korjata tilannetta ja tukea johtoa ja omistajaa on perustaa yritykselle osaava hallitus. Lisäksi hallituksen tarve lisääntyy murrosvaiheissa esimerkiksi sukupolven vaihdoksen aikana tai kun yritykselle palkataan ulkopuolinen toimitusjohtaja.

Jatka lukemista ”Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?”

Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin

Voiko irtisanomista koskaan hoitaa hyvin?

Pitkän johtaja- ja esimieskokemuksen omaava Senior Advisorimme Tiina Mellas kertoo omia kokemuksiaan ja mitä hän on oppinut hyvästä irtisanomisen tavasta ja yt:itten jälkihoidosta. Hän on omalla työurallaan ollut jokaisessa roolissa: irtisanojana, irtisanottavana sekä organisaatioon jäävänä.

Jatka lukemista ”Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin”

6 väitettä johtajuudesta

Niinkuin minä sen näen

Yli 40-vuotisen työurani ajalle, niin suomalaisissa kuin kansainvälisissäkin yrityksissä, mahtuu monia hyviä esimiehiä ja johtajia, joilta olen omaksunut tiedostaen tai tiedostamattani hyviä oppeja ja sopeuttanut ne sitten omaan arvomaailmaani. Ei ehkä voi sanoa, että olisin imenyt vain parhaat opit. Niin se harvoin menee, että voisi poimia vain parhaat käytännöt. Tuntemiltani johtajilta olen joka tapauksessa omaksunut asioita ja näin rakentanut oman tyylini johtaa niin asioita kuin ihmisiäkin. Tässä kirjoituksessa kerron siitä, mikä minun mielestäni tekee hyvän johtajan.

Jatka lukemista ”6 väitettä johtajuudesta”

Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä

Työntekijät ovat jokaisen työpaikan avainhenkilöitä – ilman työntekijöitä ei syntyisi tuottavaa työtä.  Työntekijäkokemus tulee olemaan yritysten ehdoton kilpailuetu tulevaisuudessa.  Sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät tulevat olemaan organisaatioiden menestystekijöiden ja kilpailuedun perusta.

Jatka lukemista ”Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä”