Artikkelit

Tiedolla johtaminen – mitä se on? Voiko strategiaa saada toimimaan ilman toimivaa tiedolla johtamisen kulttuuria? 

Yritysten ja organisaatioiden tiedolla johtamisen kehityksestä on puhuttu varmasti jo yli 20 vuotta. Itsekin olen ollut mukana oikeastaan kaikki ne vaiheet, kun toiminnanohjausjärjestelmien kehityksen myötä ns. perusraportointi alkoi kehittyä ja saatiin hiukan automaattisemmin historiatiedon yhteenvetoja. Tästä on kuitenkin vielä todella pitkä matka siihen, mistä nyt pitäisi puhua. Pitäisi puhua analytiikasta, ennustamisesta ja tiedolla johtamisen kulttuurin kehityksestä. Sovellusten tuomat mahdollisuudet pitäisi olla jo kaikilla käytössä. Näin ei kuitenkaan ole.

Jatka lukemista ”Tiedolla johtaminen – mitä se on? Voiko strategiaa saada toimimaan ilman toimivaa tiedolla johtamisen kulttuuria? ”

Strategiatyö – miten se hoidetaan kunnolla? Voiko strategiasta saada koko organisaation yhteisen asian, josta keskustellaan kahvihuoneessa?

Strategiatyötä pidetään monessa yrityksessä muodollisena, muutaman vuoden välein toteutettavana työpajarupeamana ja Powerpoint -kirjoitustyönä, joka sitten unohtuu pöytälaatikkoon ja operatiivinen toiminta jatkaa rullaamistaan vanhaan malliin. Näin ei kuitenkaan johdeta yritystä menestyksekkäästi. Strategiatyö on koko organisaation asia ja lähtee liikkeelle omistajastrategiasta.

Jatka lukemista ”Strategiatyö – miten se hoidetaan kunnolla? Voiko strategiasta saada koko organisaation yhteisen asian, josta keskustellaan kahvihuoneessa?”

BBI on nyt myös Instagramissa

Tervetuloa seuraamaan Instagram-profiiliamme.

Ota seurantaan tilimme @bbi_group_oy ja inspiroidu kanssamme liiketoiminnan kehittämisestä.

Voit myös vierailla tilillämme selaimessa.

Selainversioon

BBI:llä uusi someharjoittelija

Hanna Liukko aloitti kesäkuussa BBI:n someharjoittelijana.

Hanna on Vaasan yliopistosta vastavalmistunut viestintätieteilijä, joka on matkalla markkinointiekonomiksi. Luovana ihmisenä Hanna on kiinnostunut erityisesti visuaalisesta viestinnästä. Sosiaalinen media ja erilaisten digitaalisten sisältöjen suunnittelu, luominen ja uudistaminen ovat hänen erikoisosaamistaan.

Someharjoittelijan roolissa Hanna pääsee tuottamaan markkinointiviestintää eri kanaviin sekä ylläpitämään ja kehittämään viestintä- ja markkinointimateriaaleja.

Tutustu Hannaan täällä.

Coachista apu tulevaisuuden työelämään

Pandemian jälkeinen tulevaisuus vaatii uutta ajattelua, viisaita päätöksiä ja luovaa innovatiivisuutta.

Työelämä ei ehkä enää koskaan palaa ennalleen. Etätyöt jatkuvat, työntekijöiden tekninen osaaminen lisääntyy ja työn tehokkuus kasvaa. Tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuuden työn on oltava hyvin suunniteltua ja johdettua. Prosessien, strategioiden ja uusien työkalujen on oltava selkeitä ja konkreettisia kaikille.

Jatka lukemista ”Coachista apu tulevaisuuden työelämään”

BBI Groupista RiHy Kauppakamarin First Aid -asiantuntija liikkeenjohdon konsultoinnissa

First Aid on kauppakamarin jäsenille maksuton puhelinpalvelu, jonka kautta voi saada asiantuntijoilta ensiapua käsillä oleviin ongelmiin. BBI Group palvelee kauppakamarin asiakkaita kaiken kokoisissa kasvun paikoissa ja liiketoiminnan haasteissa.

Tarjoamme ratkaisuja muun muassa seuraaviin haasteisiin:

  • Miten rakentaa voittajastrategia?
  • Mistä kasvua?
  • Buustia myyntiin, mutta miten?
  • Markkinoinnin terävöittäminen
  • Huolena henkilöstöresurssit ja osaavan työvoiman saanti 
  • Talous ja tiedolla johtaminen, kun aika ei riitä
  • Tuotannon tehostaminen ja kasvun haasteet
  • Henkilöstön sitouttaminen ja hyvinvointi
  • Osaamisen kehittäminen
  • Turn around – kun liiketoiminta täytyy miettiä aivan uuteen asentoon

Lue lisää täältä.

Coach auttaa itsetuntemuksen kautta kohti haluttua muutosta

Terapeutit tykkäävät terapiasta, muut ihmiset välttämättä eivät. He haluavat vain päästä ulos vaikeasta tilanteesta. (Monte Bobele, Arnold Silve)

Terapiassa hoidetaan psyykkisiä vaikeuksia psykologisin menetelmin. Se on tärkeää ja jopa välttämätöntä sitä tarvitsevalle ihmiselle. Coachaaminen ei ole terapiaa. Se on valmennusta, jossa coach valmentaa asiakastaan pääsemään ulos vaikeasta tilanteesta ja etenemään kohti asiakkaan toivomaa tavoitetta.

Jatka lukemista ”Coach auttaa itsetuntemuksen kautta kohti haluttua muutosta”

BBI:llä uusi markkinointikoordinaattori

BBI:n tiimi sai jälleen vahvistusta, kun Anna Mertanen aloitti markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä.

Anna on aiemmin toiminut kouluttajana ja projektipäällikkönä. Viime vuosina hän on kerryttänyt osaamistaan myynnin ja markkinoinnin tehtävissä Suomessa ja Espanjassa.

Annalla on laaja näkemys kansainvälisestä liiketoiminnasta ja ihmisten välisestä viestinnästä. Annan vahvuuksia ovat kielitaito ja kansainväliset suhteet. Hänen työnsä lähtökohtia ovat asiakkaan tarpeet, yhdessä tekeminen, osaamisen jakaminen ja datan käyttö.

Marianne Hynninen ja Sanna Liljeström aloittivat BBI:llä

BBI Group sai vuoden alussa vahvistusta, kun Senior Business Advisor Marianne Hynninen ja Management Consultant Sanna Liljeström aloittivat tiimissämme.

Mariannella on laaja näkemys muun muassa strategiatyöstä ja liiketoiminnan kehittämisestä. Marianne tuo asiantuntemuksensa BBI:n asiakkaiden hallitustyöskentelyyn, strategiseen johtamiseen, asiakastyytyväisyyden kehittämiseen ja kannattavuuden kasvattamiseen.

Sanna on taloushallinnon rautainen osaaja, joka on erikoistunut erityisesti järjestelmävaihtoprojekteihin. Sannan ammatillinen mielenkiinnon kohde on talousraportoinnin kehittäminen niin, että se mahdollistaa hyvän tiedolla johtamisen ja strategisten tavoitteiden toteutumisen.

Tutustu Marianneen täällä ja Sannaan täällä.

5 väitettä myynnistä

Myynnin systemaattinen johtaminen

Olen huomannut monen kuvittelevan myynnin olevan ad hoc -tunnejohtamista. Joskus sitäkin tarvitaan, mutta suurimmaksi osaksi myynti on systemaattista asiantuntijatyötä. Kokemukseni mukaan yrityksen strategiasta johdettu myyntistrategia antaa myynnille johdon toivoman suunnan. Kunnolla mietityt systemaattiset prosessit tehostavat toimintaa ja varmistavat asiakkaalle helpon ostamisen. Prosessien avulla koko organisaatio toimii yhteen, jolloin varmistetaan asiakkaiden tyytyväisyys ja pysyvyys.

Jatka lukemista ”5 väitettä myynnistä”

Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?

Työvuosieni aikana olen ollut useassa järjestelmävaihtoprojektissa talouden puolella. On vaihdettu kirjanpitojärjestelmää, raportointiratkaisuja, suunnittelujärjestelmää. Usein talousjärjestelmien vaihto lähtee liikkeelle teknisistä lähtökohdista, ei siitä, miten hyvin kirjanpito palvelee tietotarvetta. Järjestelmävaihdot tarjoavatkin hyvän sauman pohtia millaista tietoa ja mitä raportteja, kenen tarpeisiin, järjestelmästä halutaan sekä sitä, miten sitä sitten päivitetään. 

Jatka lukemista ”Uusi talousjärjestelmä on vimpan päälle – kuka huolehtii taloustiedon päivityksestä?”

Uusi vuosi jättää asioita historiaan ja tuo uusia tuulia BBI Groupin toimintaan

Koko maailma on joutunut muutoksen kouriin koronan myötä ja useat yritykset joutuvat taistelemaan selviytyäkseen. Muutos on jatkuvaa, mutta tänä vuonna se on koskettanut meitä kaikkia kovaa ja yhtäkkiä. Muutoksessa on myös BBI Groupin toiminta, joskaan ei pandemiasta johtuvista syistä. 1.1.2021 lähtien BBI:n toimitusjohtajana toimii Ippa Hertzberg, mikä vauhdittaa BBI:n kasvua ja tuo toimintaamme uusia tuulia. Henkilökohtainen muutokseni tapahtuu viiden vuoden rupeamani Honkarakenteella tullessa päätökseensä. Panostan nyt BBI Groupin kehitykseen hallituksen puheenjohtajana sekä BBI:n asiakkaiden auttamiseen kehittämään omaa liiketoimintaansa Senior Business Advisorin roolissa. Vaikeassa pandemian aiheuttamassa tilanteessa tarjoan omaa osaamistani pro bono viidelle yritykselle auttaakseni heitä viemään omaa liiketoimintaansa eteenpäin.

Jatka lukemista ”Uusi vuosi jättää asioita historiaan ja tuo uusia tuulia BBI Groupin toimintaan”

Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa

Kokenut johtaja, Tiina Mellas, keskusteli johdon coachin, Minna Levanderin, kanssa johtajan työssään kohtaamista tuskan paikoista. Coachin tehtävänä ei ole antaa valmiita vastauksia ja ratkaisuja johtajan haasteisiin, vaan auttaa johtajaa itse oivaltamaan ja löytämään omat keinonsa päästä eteenpäin. Katsotaanpa millaisia tuskia johdon coach auttaa johtajaa ratkomaan.

Jatka lukemista ”Coach oivalluttaa, avaa ovia ja auttaa järjestelemään johtajan pään sisäistä sekamelskaa”

Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline

Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen työkalu, joka auttaa strategian toimeenpanossa aina henkilökohtaiselle tasolle saakka. Säännöllisesti käydyissä kehityskeskusteluissa lähijohtaja saa myös erinomaisen käsityksen henkilöstön tilasta ja samalla koko johtamansa tiimin toiminnasta. Keskustelut eivät kuitenkaan ole hyödyllisiä vain johtajalle, vaan ne ovat ensiarvoisen tärkeitä palautteen antamisen ja saamisen foorumeita myös työntekijälle. Hyvin onnistuneessa kehityskeskustelussa työntekijän ammatti-identiteetti vahvistuu ja työssä kehittyminen mahdollistuu. Tavoitteena näillä keskusteluilla on tukea työntekijää olemaan paras mahdollinen versio itsestään sekä saada työ sujumaan yrityksen strategisten tavoitteiden suuntaisesti. Isossa kuvassa tavoitteena on saada organisaation tulos paranemaan.

Jatka lukemista ”Tulos-, palaute- ja kehityskeskustelu on tärkeä johtamisen väline”

Kassavirta on kuningas

4 syytä miksi kassavirtaa ilman muuta kannattaa seurata

Kassavirtalaskelma on tärkeä työkalu jokaiselle yhtiölle – oli kyse sitten esim. kasvusta, kriisistä tai tulevista investoinneista ja liiketoimista. Talousjohtamisen asiantuntijamme, Management Consultant, Sami M. Tolonen suosittelee panostamaan sekä toteutuneen että tulevan kassavirran luotettavaan seurantaan ja analysointiin oikea-aikaisesti ja olennaisten henkilöiden toimesta.

Jatka lukemista ”Kassavirta on kuningas”

Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?

Yrityksen kasvaessa kontaktipinta markkinoihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja ylipäätään yhteiskuntaan kasvaa. Omistajan ja johdon resurssit eivät tällöin välttämättä yksin riitä johtamaan yritystä ja organisaatiota ja samalla ottamaan huomioon ympärillä tapahtuvan muutoksen. Yksi keino korjata tilannetta ja tukea johtoa ja omistajaa on perustaa yritykselle osaava hallitus. Lisäksi hallituksen tarve lisääntyy murrosvaiheissa esimerkiksi sukupolven vaihdoksen aikana tai kun yritykselle palkataan ulkopuolinen toimitusjohtaja.

Jatka lukemista ”Miksi hallitustyöskentely kannattaa myös pienessä yrityksessä?”

Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin

Voiko irtisanomista koskaan hoitaa hyvin?

Pitkän johtaja- ja esimieskokemuksen omaava Senior Advisorimme Tiina Mellas kertoo omia kokemuksiaan ja mitä hän on oppinut hyvästä irtisanomisen tavasta ja yt:itten jälkihoidosta. Hän on omalla työurallaan ollut jokaisessa roolissa: irtisanojana, irtisanottavana sekä organisaatioon jäävänä.

Jatka lukemista ”Irtisanominen – ikävää ja surullista niin irtisanotulle, irtisanojalle kuin organisaatioon jäävillekin”

6 väitettä johtajuudesta

Niinkuin minä sen näen

Yli 40-vuotisen työurani ajalle, niin suomalaisissa kuin kansainvälisissäkin yrityksissä, mahtuu monia hyviä esimiehiä ja johtajia, joilta olen omaksunut tiedostaen tai tiedostamattani hyviä oppeja ja sopeuttanut ne sitten omaan arvomaailmaani. Ei ehkä voi sanoa, että olisin imenyt vain parhaat opit. Niin se harvoin menee, että voisi poimia vain parhaat käytännöt. Tuntemiltani johtajilta olen joka tapauksessa omaksunut asioita ja näin rakentanut oman tyylini johtaa niin asioita kuin ihmisiäkin. Tässä kirjoituksessa kerron siitä, mikä minun mielestäni tekee hyvän johtajan.

Jatka lukemista ”6 väitettä johtajuudesta”

Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä

Työntekijät ovat jokaisen työpaikan avainhenkilöitä – ilman työntekijöitä ei syntyisi tuottavaa työtä.  Työntekijäkokemus tulee olemaan yritysten ehdoton kilpailuetu tulevaisuudessa.  Sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät tulevat olemaan organisaatioiden menestystekijöiden ja kilpailuedun perusta.

Jatka lukemista ”Miksi jokaisen johtajan kannattaa ottaa työntekijäkokemus agendalle – 6+1 syytä”

In House -valmentaja uudistumisen katalyyttinä

Miten osaan johtaa tiimini tavoitteisiin? Olenko tarpeeksi hyvä johtaja? Miten järjestän työni niin, että ehdin tehdä kaiken tarpeellisen työpäivän aikana? Muutos pelottaa, kuka auttaisi pohtimaan uhkia ja mahdollisuuksia? Kotona on vähän vaikeaa, miten järjestän elämäni niin, että jaksan olla tehokas töissä? Miten auttaisin alaisiani olemaan parhaita versioita itsestään?

Mikä ylläolevista pohdinnoista kuulostaa tutulta?

Jatka lukemista ”In House -valmentaja uudistumisen katalyyttinä”

Miksi vuokratyöntekijä ratkaisee teidänkin asiantuntijatarpeenne?

Elämme muutoksen maailmassa. Muutosten maailmassa myös yritystoiminta on jatkuvien muutosten kourissa, mikä vaatii nopeaa reagointia ja mahdollisesti myös lisäresursseja. Usein vaaditaan myös kokemusta ja erikoisosaamista. Tuskin mikään yritys voi ennakolta varautua kaikkeen kustannustehokkaasti. Vuokratyöntekijä onkin erinomainen lisä yrityksen omiin resursseihin. Maksat asiantuntevasta resurssista vain ja ainoastaan silloin kun käytät sitä. Vuokratyöntekijälle asiakasyritys ei maksa esimerkiksi lomista, juhlapyhistä, työterveyshuollosta, lakisääteisistä vakuutuksista ja työsuhde-eduista, kuten työsuhdeauto ja puhelinetu.

Jatka lukemista ”Miksi vuokratyöntekijä ratkaisee teidänkin asiantuntijatarpeenne?”

Miten selvitä eristyksestä työtehokkuuden kärsimättä? – Vinkit esimiehelle

Kuten todettua jo monta kertaa, monessa eri paikassa, elämme poikkeuksellisia aikoja. Jotkut meistä ovat tottuneet tekemään töitä poissa toimistolta eikä se, että heidät on pakotettu siihen, hetkauta suuntaan tai toiseen. Usealle ihmiselle ja organisaatiolle tämä on kuitenkin uusi tilanne ja vaatii uusien rutiinien ja taitojen opettelua. Myös esimiehelle tiimin etäjohtaminen tarkoittaa uudenlaista asennoitumista esimiestyöhön.

Jatka lukemista ”Miten selvitä eristyksestä työtehokkuuden kärsimättä? – Vinkit esimiehelle”

Strategian toimeenpanoon kannattaa kiinnittää huomiota

Minulla on ollut hieno mahdollisuus toimia yli 25 vuoden ajan monen suomalaisen ja kansainvälisen yrityksen johdon tehtävissä sekä yrittäjänä ollessani liikkeenjohdon konsulttina monelle yritykselle. Vuosien aikana olen nähnyt erilaisia käytäntöjä siitä, miten strategiaprosesseja viedään läpi ja miten yrityksiä johdetaan suhteessa määriteltyyn strategiaan. Ikävä kyllä, aina ei kuitenkaan voida puhua varsinaisesta strategiatyöstä tai strategiaprosessista vaan usein enemmänkin muodollisesta missioiden ja visioiden kirjaamisesta.

Jatka lukemista ”Strategian toimeenpanoon kannattaa kiinnittää huomiota”